Νέα χρονιά ρεκόρ θα αποτελέσει για τον όμιλο Μοτοδυναμική το 2023, όπως προκύπτει από τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα εννεαμήνου και σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν από τον διευθύνοντα σύμβουλο της επιχείρησης, Πάρη Κυριακόπουλο. Πέρυσι ήταν χρονιά ρεκόρ με κύκλο εργασιών 132 εκατ. ευρώ και ήδη φέτος στο εννεάμηνο οι πωλήσεις άγγιξαν 126,5 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή η εφοδιαστική αλυσίδα έχει αρχίσει να ομαλοποιείται μετά τα προβλήματα που αντιμετώπισε το προηγούμενο διάστημα αλλά και κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2023. Κατά την πάροδο του χρόνου η εφοδιαστική αλυσίδα θα έχει ομαλοποιηθεί πλήρως, γεγονός που κινητοποιήσει εκ νέου την πολιτική προσφορών και προωθητικών ενεργειών σε επιμέρους μοντέλα των μαρκών που διακινεί ο όμιλος και κυρίως στα δίκυκλα αλλά και τις εξωλέμβιες της Yamaha.
Σε ερώτημα του Capital.gr αναφορικά με την πολιτική προσφορών που θα έρθει εκ νέου στην επιφάνεια, μετά από περίπου δύο χρόνια κατά τα οποία αυτές είχαν διακοπεί, ο κ. Κυριακόπουλος σημείωσε ότι ήδη οι ανταγωνιστές πραγματοποιούν προσφορές “και εμείς στοχευμένα όταν χρειαστεί θα κάνουμε από την πλευρά μας αντίστοιχες κινήσεις για να διατηρήσουμε τα μερίδιά μας και να διαχειριστούμε την κατάσταση. Για παράδειγμα στο παπί της Yamaha μειώθηκε η τιμή και σε συγκεκριμένα δίκυκλα γίνονται προσφορές με την παροχή εξοπλισμού, ενώ προσφορές πραγματοποιούνται και σε εξωλέμβιες της μάρκας. Μία σωστά λειτουργούσα αγορά ενέχει και αυτές τις παραμέτρους”.
Ο ίδιος είπε ότι οι αυξήσεις στα μοντέλα προέρχονταν κατά βάση από τους προμηθευτές και ανήλθαν σε υψηλό μονοψήφιο ποσοστό. “Κατά το επόμενο διάστημα εφόσον δεν υπάρξουν αυξήσεις στους τιμάριθμους, οι προσφορές θα υλοποιούνται σε μεμονωμένα μοντέλα. Δεν θα υπάρξουν μειώσεις τιμών οριζόντια. Ήδη ξέρουμε ότι πολλές επιχειρήσεις παρά τις καλές χρονιές, δεν έχουν μεγάλα περιθώρια κέρδους για μεγάλες εκπτώσεις. Επομένως δεν έχουμε σχηματίσει πρόβλεψη για μείωση τιμών σε απόλυτο αριθμό”. Ωστόσο υφίσταται και μία ακόμα ανάγνωση βάσει της οποίας όσο ομαλοποιείται και επανέρχεται η διαθεσιμότητα προϊόντων, εμφανίζεται πίεση στη μεικτή κερδοφορία. Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια η αύξηση της μεικτής κερδοφορίας για τον κλάδο αυτοκίνητης-μοτοκίνησης προερχόταν από το γεγονός ότι περιορίστηκαν οι εκπτώσεις και οι προσφορές.
Πιέσεις και στην ενοικίαση αυτοκινήτων λόγω αύξησης του αποθέματος
Την ίδια στιγμή κατά το εννεάμηνο του 2023 παρουσιάστηκαν πιέσεις στη βραχυχρόνια μίσθωση αυτοκινήτων, όπου ο όμιλος δραστηριοποιείται με τη Sixt και σε σύγκριση με το 2022 όπου ήταν μία ιδιαίτερα αποδοτική χρονιά. “Υπάρχουν περισσότερα αυτοκίνητα στην αγορά, η οποία είναι πλέον πιο ανταγωνιστική με καλύτερη διαθεσιμότητα ακινήτων. Το περιθώριο μεικτού κέρδους το ομίλου σε αυτόν τον κλάδο κινήθηκε στο 25% ανερχόμενο στο εννεάμηνο στα 31,8 εκατ. ευρώ και λίγο χαμηλότερα από το 2022, επηρεασμένο από την πώληση υπηρεσιών που ήταν στον τομέα του rent a car”, εξήγησε ο Πάρις Κυριακόπουλος.
Οι επιδόσεις στο εννεάμηνο
Σε ό,τι αφορά κέρδη προ φόρων και τόκων του ομίλου στο εννεάμηνο ανήλθαν στο +11,8% στα 16,3 εκατ. ευρώ με απόδοση 13% στις πωλήσεις του ομίλου. Στα καθαρά κέρδη το ποσοστό ήταν 23,2% μετά την πλήρη ενσωμάτωση της Lion Rental, κάτι που οφείλεται στην αύξηση των κερδών προ φόρων, ενώ πλέον δεν υφίστανται δικαιώματα μειοψηφίας και επομένως το σύνολο των κερδών από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα εισέρχεται στην εταιρεία.
Σημειώνεται ότι το μείγμα πωλήσεων και μεικτής κερδοφορίας στους τρεις πυλώνες Sixt, Yamaha και Porsche παρουσιάζεται ιδιαίτερα υγιές. Ειδικότερα, στο εννεάμηνο οι πωλήσεις έφτασαν 126,47 εκατ. ευρώ έναντι 102, 48 εκατ. ευρώ στο περσινό και το EBITDA στα 25,35 εκατ. ευρώ από 22,44 εκατ. ευρώ πέρσι. Σε ό,τι αφορά τη λειτουργική κερδοφορία έφτασε τα 16,3 εκατ. ευρώ από 14,55 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη μετά από φόρους ήταν 10,8 εκατ. ευρώ με αύξηση 23,2%.
Η Yamaha φέτος παρουσιάζει δυναμική αύξηση κατά 17% σε πωλήσεις και στις διεθνείς δραστηριότητες σε Βουλγαρία – Ρουμανία αλλά και σε ξηρά και θάλασσα. Η αύξηση οφείλεται στην ανάκαμψη της αγοράς αλλά και στην αύξηση του μεριδίου σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, ενώ παραμένει θετική η πορεία και στο τελευταίο τρίμηνο του 2023. Το περιθώριο μειώνεται οριακά λόγω του μείγματος πωλήσεων, καθότι η μάρκα καταγράφει περισσότερες πωλήσεις σε scooter, ενώ υφίσταται πίεση των τιμών λόγω της ομαλοποίησης της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Η Porsche κατέγραψε 35% αύξηση στο εννεάμηνο με 145 ταξινομήσεις σε σχέση με 121 πέρσι, ενώ διέθεσε και πιο ακριβά αυτοκίνητα γεγονός που ευνοεί τη μεικτή κερδοφορία παρά την αναμονή της νέας Cayenne και την εκτιμώμενη διάθεσή της από τον Αύγουστο, με τις πρώτες ταξινομήσεις να μετατίθενται στη συνέχεια για τα τέλη Σεπτεμβρίου.
Στον κλάδο ενοικιάσεων ο τζίρος αυξήθηκε όπως προαναφέραμε κατά 25% – ο όμιλος εκτός από βραχυχρόνιες μισθώσεις δραστηριοποιείται και στην πώληση αυτοκινήτων – όπου αμιγώς οι ενοικιάσεις αυξήθηκαν 9% στα 35 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ανάπτυξη της αγοράς σε συνδυασμό με νέα σημεία που προστέθηκαν στο δυναμικό του ομίλου όπως τα αεροδρόμια σε Πάρο, Αλεξανδρούπολη και Κεφαλονιά που έφεραν αύξηση του τζίρου. Από την άλλη παρουσιάστηκε μείωση στις τιμές ενοικίασης με αποτέλεσμα τη μείωση του μεικτού κέρδους. Το 2023 έχουν έρθει και έσοδα 6 εκατομμυρίων ευρώ από πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων – από τα μεταχειρισμένα ενοικιαζόμενα – σε σχέση με τις 500.000 ευρώ που ήταν την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Λόγω έλλειψης διαθεσιμότητας το 2022 ο όμιλος δεν προχώρησε σε πωλήσεις των συγκεκριμένων οχημάτων. Φέτος ωστόσο έχει ξεκινήσει πωλήσεις τέτοιων αυτοκινήτων από τον Σεπτέμβριο, ποντάροντας αρκετά στην αγορά των μεταχειρισμένων.
Η πρόβλεψη για το 2023
Παρά την πρόβλεψη ότι η Μοτοδυναμική θα σημειώσει ρεκόρ πωλήσεων και κερδοφορίας φέτος, δεν παύουν να υφίστανται αβεβαιότητες όπως η δυνατότητα πώλησης των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων της Sixt, μία διαδικασία η οποία απαιτεί χρόνο και εμπεριέχει ένα βαθμό ρίσκου. Ο Οκτώβριος σύμφωνα με τον Πάρι Κυριακόπουλο ήταν ένας καλός μήνας για την ενοικίαση αυτοκινήτων με διατήρηση της τουριστικής κίνησης, ενώ και ο Νοέμβριος διαφαίνεται ότι διατηρεί την τουριστική κίνηση αν και ελαφρώς μειωμένη. Εμφανίστηκαν ωστόσο και ορισμένα αρνητικά γεγονότα λόγω της κρίσης στη Μέση Ανατολή, η οποία ήταν μία σημαντική δεξαμενή πελατών, καθώς παρουσιάστηκε απώλεια κρατήσεων, επηρεάζοντας ελαφρώς τον τομέα των ενοικιάσεων.
Συνολικά, το αποτέλεσμα του ομίλου επηρεάζεται από τα υψηλότερα επιτόκια διότι ειδικά στην περίπτωση της Sixt απαιτούνται κεφάλαια κίνησης και δανεισμός για τη διασφάλισή τους είναι κάτι που αποτυπώνεται στην καθαρή κερδοφορία. Αυτή την περίοδο πάντως ο όμιλος συνεργάζεται με τις τράπεζες με στόχο τη μείωση του χρηματοοικονομικού κόστους, προκειμένου το γεγονός αυτό να αποτυπωθεί στα αποτελέσματα του 2024.