Το «μπάζωμα» στα Τέμπη ξεκίνησε πριν καν συγκρουστούν τα τρένα το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023. Πολύ πριν πλακώσουν οι μπουλντόζες να απομακρύνουν επί ημέρες συντρίμμια και χώματα, καταστρέφοντας κρίσιμα αποδεικτικά στοιχεία, είχε ξεκινήσει ένα σύστημα εναλλαγής αντικρουόμενων ρόλων σε πρόσωπα που δεν διαφύλαξαν την διαδικασία της διερεύνησης και συνεχίζουν να μετατρέπονται από ελεγχόμενοι σε ελεγκτές.
Οι Data Journalists καταγράφουν σήμερα μια σειρά από «ασυμβίβαστα» που σημαδεύουν ανεπίτρεπτα την έρευνα για τις ευθύνες και τα αίτια της καταστροφής. Υπαλλήλους που καλούνται από άλλη θέση να «ελέγξουν» τους πρώην εργοδότες τους, εργολαβικούς συμβούλους που ελέγχουν τους πρώην πελάτες τους, διοικητές με ταυτόχρονη επιρροή σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, «υπηρέτες δυο αφεντάδων», θεματοφύλακες του Δημοσίου που αναρριχήθηκαν στην πολιτική αμειβόμενοι για την υλοποίηση έργων που δεν τελείωσαν για να προστατεύσουν τα αθώα θύματα των Τεμπών.
Μήνες πριν το έγκλημα, ο ελληνικός σιδηρόδρομος είχε μείνει χωρίς μια επίσημη αρχή διερεύνησης ατυχημάτων. Είναι αυτή η αρχή που θα έπρεπε να βρεθεί αμέσως στα Τέμπη και να απαγορεύσει κάθε παρουσία πέραν των διασωστών και της Πυροσβεστικής, μέχρι να συλλεγούν και να καταγραφούν όλα τα στοιχεία. Είναι επίσης η αρχή, η οποία εάν λειτουργούσε, θα είχε επιληφθεί στα συμβάντα (εκτροχιασμούς, μικροατυχήματα, σοβαρές βλάβες, παραβάσεις Κανονισμών κλπ) που καταγράφονταν μήνες πριν και ήταν τα «καμπανάκια» για την επερχόμενη τραγωδία. Λόγω απουσίας αυτής της αρχής, η διερεύνηση ανατέθηκε σε πραγματογνώμονες της Τροχαίας οι οποίοι, όχι μόνο δεν απέτρεψαν το «μπάζωμα», αλλά έγραψαν στο πόρισμά τους ότι η έκρηξη προκλήθηκε από τα «άκαυστα» έλαια σιλικόνης.
Η αρχή αυτή, με την επωνυμία ΕΟΔΑΣΑΑΜ (Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών) είχε νομοθετηθεί από την νυν κυβέρνηση αλλά…